Metoder

ICDP

Alle pædagoger og medhjælpere i Egedal kommune, uddannes i ICDP.

ICDP står for International Child Development Program.

ICDP er et teori- og evidensbaseret program, der sigter mod at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. Programmets grundlæggende mål er, at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser. Grundtanken i programmet er, at den bedste måde at hjælpe et barn på, er ved at hjælpe barnets omsorgspersoner – primært forældrene.

Til dette bruges videoklip.

Voksenorden og voksenstruktur

Vi arbejder med voksenorden og voksenstruktur. Vi skaber via strukturen rammerne for de voksnes arbejde, med fokus på tillid og arbejdsglæde. Det skaber nærvær og tryghed i børnehøjde at de voksne kender deres opgaver for dagen. De voksne arbejder udfra faste roller hver dag, disse roller kan beskrives som følger.
•    Fordyberen sætter pædagogiske aktiviteter og lege i gang.
•    Omsorgspersonen er tilgængelig for børnene og kan spille spil, læse historie, lege ved og med børnene.
•    Praktikeren går til hånde og sørger for at gøre klar til frokost, oprydning efterfølgende, og støtter op om aktiviteter,  ved at hjælpe et barn der skal skiftes, tage billeder eller andet.