Læringsmiljøer

Legen og den legende tilgang til læring er udgangspunktet for de læringsprocesser, som børnene hver dag er en del af.

Indretning som læringsmiljø

Vi bruger indretning som et aktivt redskab til at skabe et bæredygtigt børnemiljø. Årstiden kommer med forskellig lys indfald i rummet og dette har betydning for hvordan vi skaber legezoner indenfor. En børnegruppe er hele tiden i udvikling og børnenes alder og sammensætning, kalder på at vi indretter os efter hvad børnene har brug for lige nu.

Sprog som læringsmiljø

I Hampeland har børnene deres eget bibliotek. Vi har i fællesskab med det lokale bibliotek indrettet "Børnenes bibliotek i Hampeland", her kan du som forælder sammen med dit barn låne en bog med hjem. Vi bruger biblioteket i hverdagen til  sprogforløb i  små grupper og vores tværfaglige samarbejdspartnere bruger også biblioteket i forbindelse med fokuseret sprogtræning.

Vi arbejder med materialet sprogsporet i hele huset. Materialet er opdelt i sprogposer med forskellige fokusord og er et forløb som strækker sig over flere uger. Formålet med dette sprogmaterialet er, at understøtte den sproglige udvikling og sprogforståelsen.

Læs mere på sprogsporet

Vi leger når vi lærer sprog.

Børnenes bibliotek

Bibliotek

Fællesskab som læringsmiljø

Vi har fokus på fællesskaber og vi deler os gerne op i mindre grupper hver dag, så vi kan være helt tæt på børnene. Vi arbejder med legegrupper, og støtter børnene i at udvikle legekompetencer og relationer gennem legen. Børnene sidder i faste spisegrupper til frokost, dette for at styrke fællesskabet og for at støtte børnene til også at indgå i nye relationer.

"Alle børn har ret til hver dag at være en del af et fællesskab."

Mindfulness som læringsmiljø

Vi inddrager mindfulness gennem hele dagen og bruger stemning til at skabe et nærværende læringsmiljø for børnene. Der er løbende små yogaforløb i alle afdelinger, disse forløb tilpasses de enkelte børns behov og foregår altid i mindre grupper. Et sådan forløb er som regel en gang om ugen i  4-6 gange en gange.

Når det er sovetid for de yngste, bruger vi musik til at understøtte stemningen omkring luren.

Vi har hver dag en mindfulstund først på eftermiddagen, her tilbydes børnene en pause inden vi fortsætter videre i leg og aktivitet. Vi sætter stemningen med dæmpet belysning og rolig musik og børnene nyder deres eftermiddagsmad i ro og nærvær.

Vi har indrettet et rum hvor der er fokus på sanserne og hvor børnene kan trækkes sig ind for at lege mere uforstyrret eller for at læse en bog.

Vi har i hele huset flere små områder hvor der er små huler, hvor det er muligt for børnene at trække sig for en pause i ro.

Børneyoga i yngste

Leg med slim

Bevægelse som læringmiljø

Vi skaber læringsmiljøer som er med til at understøtte alle former for bevægelse hos det enkelte barn. Vi flytter gerne rundt inde på stuerne for at skabe plads og rum til aktiviteter som kræver mere bevægelse.

I kælderen har vi et dejligt motorikrum. Her bevæger vi os sammen og bruger hele kroppen, samt synger sange om kroppen med dertilhørende fagter så alle børn har deltagelsesmulighed.

Naturen som læringsmiljø

Vi har en fantastisk og meget stor legeplads, med masser af plads til fysisk udfoldelse.  Vi leger fælles lege, gerne gamle lege og vi bygger motoriske baner sammen med børnene hvor vi inddrager naturen.

Vi går på opdagelse i nærområdet og mærker og bruger naturen sammen med børnene f.eks. laver vi natur bingo og natur matematik. Vi bevæger os på forskellige måder i naturen og vi bruger vores sanser og lytter, dufter til naturen samt taler om de forskellige årstider sammen med børnene.

Vi har skovforløb hvor vi bruger skoven som vores “stue” hvor vi holder samling, har pædagogiske aktiviteter og spiser frokost sammen i naturen så alle vores sanser kommer i spil.

Skoven i Hampeland